Doświadczenia współczesne.
Od końca lat 90. w projektach budowlanych dróg i autostrad projektanci zaczęli dopuszczać użycie kruszyw alternatywnych, przy czym określony rodzaj skały zastąpiły wymagane parametry kruszywa.
Równolegle producenci kruszyw hutniczych w ciągu kilkunastu lat zaostrzyli rygory zakładowych kontroli jakości, a niezależne służby nadzoru wykonawczego wprowadziły procedury dopuszczania kruszyw. W efekcie tych działań kruszywa hutnicze znalazły zastosowanie przy budowie dróg różnych kategorii, od autostrad i dróg ekspresowych po drogi gruntowe i dukty leśne, a także, co jest udokumentowane, przy budowie dróg miejskich.
Generalnie certyfikowane kruszywo żużlowe wykorzystuje się do wykonania następujących (idąc od dołu) części składowych konstrukcji drogowych:
- wymiana gruntów
- dynamiczna wymiana gruntów metodą kolumn kamiennych
- drenaż pionowy dla konsolidacji gruntów
- zalądowanie
- geomaterace
- nasypy
- warstwa mrozoochronna
- warstwa technologiczna (podbudowa pomocnicza)
- podbudowa zasadnicza
- grysy do warstw mineralno-asfaltowych
W Małopolsce i na Śląsku można znaleźć bardzo wiele przykładów zastosowań kruszyw hutniczych. Masowo wykorzystywane były nie tylko na dużych budowach drogowych, ale także do budowy dróg średnich i małych oraz w budownictwie kubaturowym. W latach 1998-2009 na rynek małopolski trafiło ich ok. 20 mln ton, a na śląski ok. 15 mln ton. Umożliwiło to obserwację zachowania się już wbudowanego kruszywa w rozmaitych obszarach konstrukcji drogowej.
Zebrane doświadczenia inżynierskie potwierdzają, że jako kruszywo budowlane kruszywa hutnicze sprawdzają się doskonale.
Zródlo informacji: http://inframedia.pl